FANDOM

Jesienne werble są czwartym tomem serii Obca, stworzonej przez Dianę Gabaldon. Fabuła skupia się na wydarzeniach w Karolinie Północnej w latach 1767-1770 oraz w Inverness i Bostonie w latach 1969-1971.

Tym razem do grona głównych bohaterów dołącza córka Claire i Jamiego Fraserów - Brianna oraz historyk Roger Wakefield.

Streszczenie fabuły Edytuj

Claire Fraser, ponownie będąca ze swoim mężem Jamiem, zmierza się z nowym życiem w amerykańskiej kolonii po tym, jak ich statek rozbił się przy brzegu Georgii.

Claire i Jamie osiedlają się w Karolinie Północnej, gdzie zaczynają życie od zera. Pomaga im przy tym ciotka Jamiego - Jokasta. Okolica zaczyna się zapełniać rodzinami starych znajomych Jamiego.

W tym samym czasie Brianna Randall przebywa w bezpiecznym XX wieku. Praktycznie jest osierocona przez matkę i stara się poradzić sobie z jej stratą oraz zaspokoić swoją ciekawość o ojcu, którego nigdy nie spotkała. Dzięki temu odkrywa tragiczny kawałek "historii", który zagraża szczęściu jej rodziców w XVIII wieku. Odkrycie to sprawia, że dziewczyna cofa się w czasie z misją ocalenia rodziców, a Roger Wakefield, młody oksfordzki historyk ujęty przez niesamowitą historię Claire i zaangażowanie Brianny, czuje się zmuszony, by podążyć za nią.

Brianna odnajduje rodzinę swojego ojca i dowiaduje się gdzie udać się na dalsze poszukiwania. Nie wie, że jakiś czas później Roger "przeskoczył" do tego samego roku co ona i zaczyna jej szukać.

Oś czasu znaczących wydarzeń Edytuj

1767

  • Czerwiec
    • Claire, Jamie, Ian, Fergus i Duncan przybywają do Charleston w Karolinie Południowej aby być świadkiem zawiśnięcia Gavina Hayesa.
    • Ian nabywa pół-wilka i nazywa go Rollo.
    • Stephen Bonnet, uciekający więzień, prosi Fraserów o pomoc w opuszczeniu Charleston.
    • Grupa podróżuje do Wilmington, gdzie Jamie i Claire jadają z gubernatorem Tryonem w nadziei na znalezienie kupca na jeden z ich kamieni szlachetnych, ale odjeżdżają z innym rodzajem oferty od gubernatora.
    • Claire spotyka Johna Quincy'a Myersa i Phillipa Wylie'a.
    • Podczas podróży do ciotki Jamiego - Jokasty mieszkającej w River Run, grupa zostaje napadnięta przez piratów, w tym przez dawnego towarzysza Stephena Bonneta. Piraci odchodzą z resztą kamieni szlachetnych i złotą obrączką ślubną Claire.
    • W końcu grupa dociera do River Run.
  • Lipiec
    • Jamie i Claire pomagają po wypadku w tartaku.
    • Z okazji przybycia Jamiego, Jokasta organizuje przyjęcie, na które przybywają Phillip Wylie, Hermon Husband, James Hunter i John Quincy Myers
    • Claire i Jamie znajduję w młynie kobietę pozostawioną na wykrwawienie się po nieudanej aborcji.
    • Jamie przesłuchuje sierżanta Murchisona, byłego strażnika więzienia Ardsmuir.
  • Sierpień
    • Claire, Jamie, Ian i Myers jadą pomóc niewolnicy Pollyanne uciec do Indian.
    • Jamie walczy z niedźwiedziem podczas postoju z Claire. Ostatecznie go zabija po czym nadchodzą trzej Indianie.
    • Jamie pokazuje Claire ziemię, na której się osiedlą i zauważa rosnące tam truskawki, a roślina jest powiązana z nazwą rodu Fraser.
  • Wrzesień
    • Zaczynają się prace nad schronieniem i zapasami na zimę w Ridge.
    • Myers i Duncan Innes przybywają z większymi zapasami i dołączają do poświęcenia nowej chaty.
    • Jamie prosi Duncana o znalezienie jak największej liczby mężczyzn z Ardsmuir i zachęcić ich do osiedlenia się w Ridge.
  • Październik: Nacognaweto przyprowadza swoją babcię Nayawenne, żonę Gabrielle i jej córkę Berthe, by poznały Fraserów.
  • Grudzień: Claire wyrusza w śnieżycę na poszukiwanie Jamiego, który miał incydent podczas polowania.

1768

  • Wiosna
    • Duncan powraca do Fraser's Ridge z ośmioma mężczyznami z Ardsmuir i ich rodzinami.
    • Claire staje się znana jako uzdrowicielka i zaczyna samotnie wyruszać na wezwania do domów.
  • Sierpień: Claire opuszcza dom Muellerów w środku ciężkiej burzy, traci konia, znajduje ludzką czaszkę i spotyka ducha Indianina.
  • Październik
    • Lord John przybywa do Fraser's Ridge wraz ze swoim pasierbem Williamem.
    • Kiedy Claire opiekuje się Ianem i Johnem chorych na odrę, Jamie zabiera Williama na wycieczkę do indiańskiej wioski Anna Ooka.
    • Zakłopotana Herr Mueller przybywa do chaty w towarzystwie pastora z wieścią, że odra odebrała życie jego córce i wnukowi, a on ma zamiar zemścić się na Indianach, których obwinia za tragedię.
    • Jamie odkrywa, że Anna Ooka została zdziesiątkowana przez chorobę.

1769

  • Czerwiec: Brianna przybywa do Lallybroch.
  • Lipiec
    • 4 lipca: Brianna i jej nowa służąca Lizzie na pokładzie statku Phillip Alonzo wyruszają z Inverness do Charleston w Karolinie Południowej.
    • Roger przybywa do Inverness i zamiast posługiwać się adopcyjnym nazwiskiem Wakefield zaczyna używać rodowego MacKenzie. Wyrusza do Ameryki na statku kapitana Stephena Bonneta.
  • Lipiec/sierpień: Roger poznaje młodą kobietę Morag MacKenzie i pomaga jej ochronić syna Jeremiasha przed wyrzuceniem za burtę z powodu podejrzeń o zachorowanie na ospę.
  • Wrzesień
    • Brianna martwi się o powracającą gorączkę u Lizzie.
    • 2 września: Roger odnajduje Briannę w Wilmington, gdzie biorą szybki ślub i konsumują swoje małżeństwo. Dziewczyna odkrywa, że wiedział o śmierci jej rodziców. Czując się zdradzona, w gniewie zostawia męża.
    • Po tym jak Brianna zaniepokoiła się widząc Rogera w "przeszłości", zniknięciu na całą noc i powrocie zdenerwowaną, Lizzie błędnie zakłada, że MacKenzie zgwałcił Briannę.
    • Brianna zostaje zgwałcona przez Stephena Bonneta po jej chęci odzyskania ślubnej obrączki swojej matki.
    • Brianna odnajduje Jamiego i razem wracają do Ridge.
    • Jamie zabiera Briannę na polowanie.
  • Październik
    • Brianna odkrywa że jest w ciąży i wyznaje Claire, że myśli, że to Bonnet jest ojcem dziecka. Na prośbę córki, Claire postanawia nie mówić Jamiemu o Bonnecie.
    • Lizzie mówi Jamiemu i Ianowi, że mężczyzna o nazwisku MacKenzie, o którym błędnie uważa że zaakatował Briannę w Wilmington, dotarł do okolicznych gór.
    • Jamie i Ian idą na spotkanie z MacKenziem i tłuką go na kwaśne jabłko, a następnie zanoszą do znanych Indian, którzy sprzedają Rogera Irokezom.
    • Roger próbuje uciec od swoich indiańskich porywaczy i odkrywa inny kamienny krąg pośrodku piekła rododendronów.
  • Listopad
    • Claire zastanawia się jak może pomóc Briannie w pozbyciu się ciąży, gdyby ta tego chciała.
    • Brianna szkicuje portret Rogera, a Jamie i Ian uświadamiają sobie, że MacKenzie to tak naprawdę Roger Wakefield. Brianna wyznaje, że zgwałcił ją Bonnet.
  • Grudzień: Fraserowie schodzą z góry do River Run, gdzie Brianna ma czekać na powrót rodziców i kuzyna.

1770

  • Styczeń
    • Claire, Jamie i Ian wyruszają na północ na poszukiwanie Rogera.
    • Grupa ratownicza przybywa do wioski Tuscarora.
  • Luty
    • Brianna próbuje zajmować sobie czas w River Run, gdzie martwi się o Rogera i swoich rodziców oraz spławia zalotników podstawianych jej przez ciotkę Jokastę.
    • Roger przebywa u Mohawków, gdzie próbuje sobie radzić najlepiej jak tylko potrafi.
    • Jamie i Claire przybywają do Snaketown, wioski Mohawków, w której mają nadzieję znaleźć Rogera.
  • Marzec
    • Lord John Grey przybywa w gościnę do River Run z wieścią o jego własnym śledztwie Rogera Wakefielda.
    • Po odkryciu że Lord John jest gejem, Brianna próbuje szantażem zmusić go do poślubienia jej.
    • Roger zaprzyjaźnia się z jezuickim kapłanem zwanym Alexandre Ferigault, który także był w niewoli Mohawków.
    • Ojciec Alexandre zostaje zabity, a jego kochanka popełnia samobójstwo. W powstałym chaosie dochodzi do śmierci Indianina.
    • Ian oferuje się Mohawkom w zamian za Rogera. Zostaje przyjęty do plemienia w zastępstwie za zmarłego Mohawka.
  • Kwiecień: Brianna, w towarzystwie Lorda Johna, stara się spotkać ze Stephenem Bonnetem zanim ten zostanie powieszony.
  • Maj
    • Claire i Jamie wracają do River Run bez Rogera i Iana.
    • W połowie miesiąca Brianna rodzi syna.
  • Czerwiec: Roger w końcu przybywa do Ridge i przysięga traktować dziecko Brianny jak własne, niezależnie od tego kto jest jego ojcem.
  • Sierpień: Duncan Innes przybywa do Ridge aby poprosić Jamiego o rękę jego ciotki, Jokasty Cameron. Jamie zgadza się przybyć z rodziną za Zgromadzenie pod górą Helicon, aby wziąć udział w weselu.
  • Październik
    • Podczas podróży pod górę Helison, Roger pyta Claire czy pamięta kto poślubił syna Geillis i Dougala. Kobieta mówi, że to była Morag MacKenzie.
    • Fraserowie i MacKenzie przybywają na Zgromadzenie.

1969 Edytuj

  • Czerwiec: W środku nocy Brianna odbiera telefon od Rogera, który pyta się, czy to byłoby w porządku gdyby przyjechał się z nią zobaczyć.

  • 19-20 lipca: Roger zabiera Briannę na celtycki festiwal w Nowej Anglii, gdzie śpiewa szkockie piosenki. Następnego dnia u Joego Abernathy'ego oglądają pierwszy spacer po księżycu.

  • Grudzień: Brianna spędza święta z Rogerem w Szkocji.

1970 Edytuj

  • Wrzesień: Roger znajduje informację o tym, że Jamie i Claire zginą w pożarze domu w 1776 roku.

1971 Edytuj

  • Marzec: Roger otrzymuje od Brianny nowy list i wątpi w jej uczucia do niego.
  • Kwiecień: Roger zgadza się wziąć udział w konferencji po otrzymaniu od Brianny informacji, że zmieniły jej się plany na lato.
  • Maj
    • W Beltane Brianna przechodzi przez kamienie i cofa się do 1769 roku.
    • Roger za późno odkrywa plany Brianny.
  • Czerwiec: W dniu przepełnienia letniego Roger przechodzi przez kamienie i cofa się do 1769 roku.

Outlander: Czwarty sezon Edytuj

Osobny artykuł: Outlander

Czwarty tom serii Obca zostanie zekranizowany jako czwarty sezon serialu Outlander. Premiera nie jest jeszcze znana.