FANDOM

Claire Beauchamp Randall Fraser jest pielęgniarką (później doktorem) oraz podróżniczką w czasie, żyjącą w XX i XVIII wieku. Wyjeżdża z mężem, Frankiem Randallem, do Szkocji na drugi miesiąc miodowy, gdzie Claire przypadkowo przenosi się dwieście lat wstecz. Tam poznaje i ostatecznie poślubia Jamiego Frasera. Jest głównym (i jedynym pierwszoplanowym) narratorem serii Obca. Angielka jest współczująca, ale potrafi być bezlitosna w przypadku sposobów leczenia. Ma cięty język, co często pakuje ją w kłopoty.

Wczesne życie Edytuj

Claire Beauchamp jest córką Julii i Henry'ego Beauchamp, urodziła się 20 października 1918 roku. Została ochrzczona jako katoliczka. Jej rodzice zginęli w wypadku samochodowym, gdy miała tylko pięć lat. Została adoptowana przez wujka Quentina Lamberta Beauchamp, archeologa i historyka, który przez pracę jeździ po całym świecie, zabierając ze sobą bratanicę. Próbował zapisać ją do szkoły z internatem, ale nie udało mu się jej przekonać.

"Wujek Lamb nie cierpiał konfliktów. Postawiony wobec konieczności oderwania moich pulchnych paluszków od klamki samochodu i zaciągnięcia mnie do szkoły za włosy, westchnął z irytacją, wzruszył ramionami i wyrzucił za okno swoje pierwotne postanowienie razem z moimi nowym słomkowym kapeluszem."

— Claire, Obca

Claire spędziła swoje dzieciństwo podróżując z wujkiem po świecie, przyzwyczajając się do prymitywnych warunków życia. Po latach wspomina różne miejsca, w których żyła, jak np. Iran czy Egipt. Przyznaje, że swój pierwszy pocałunek przeżyła w Egipcie, gdy miała osiem lat.

Claire poznała historyka Franka Randalla, gdy ten przyszedł do jej wujka skonsultować swoją pracę. Pobrali się w 1937 roku i spędzili krótką, dwudniową podróż poślubną w szkockich górach. We wczesnych latach małżeństwa, Claire z mężem kontynuowali koczowniczy tryb życia z powodu pracy tego drugiego. Aż do wybuchu II wojny światowej żyli w kolejnych wynajmowanych mieszkaniach. Wojna spowodowała rozdzielenie dróg małżonków - Frank został oficerem MI6, a Claire pielęgniarką wojenną. Oboje pełnili służbę do końca wojny, podczas której prawie wcale się nie widywali.

Zaczęła szkolenie pielęgniarskie w szpitalu w Pembroke, a później stacjonowała w szpitalu polowym w Amiens we Francji, gdzie pracowała przez dwa lata. W 1943 roku została starszą pielęgniarką, nadzorującą młodsze pielęgniarki i sanitariuszy. Przed końcem wojny została przeniesiona do stacji polowej w Caen. Podczas pobytu Claire, szpital polowy został zbombardowany trzykrotnie. Dzięki tym trudnym warunkom, jej doświadczenie w leczeniu rannych nie zanika nawet wiele lat później.

Po zakończeniu wojny i ponownym spotkaniu z Frankiem, małżeństwo postanawia wybrać się na drugą podróż poślubną do Szkocji, aby poznać się od nowa i odbudować swoje małżeństwo. Zamieszkują w pensjonacie Mrs. Baird w szkockim miasteczku Inverness, położonym w pobliżu starożytnego kamiennego kręgu zwanego Craigh na Dun.

Wydarzenia z powieści Edytuj

cdn

cdn

cdn

cdn

cdn

cdn

cdn

cdn

Osobowość Edytuj

Claire jest kobietą wyprzedzającą swoje czasy w 1945 roku i całkowitą anomalią w XVIII wieku. Jej niecodzienne wychowanie oraz sześcioletnia praca jako pielęgniarka polowa sprawiły, że Claire dorosła na niezależną kobietę, która nie boi się życia w surowych warunkach czy fizycznego niebezpieczeństwa. Jest bardzo rozsądną osobą, choć duża wolność za czasów młodości sprawiła, że kobieta ma problem z przyjmowaniem rozkazów bez ich wcześniejszego kwestionowania. Jeśli chodzi o praktykę medyczną, Claire przejmuje kontrolę i nie traci głowy w trudnych sytuacjach. W XX wieku, jako kobieta wyróżnia się na studiach medycznych, a w XVIII wieku wzbudza gniew u innych medyków, bo w tych czasach jest to wyłącznie męska profesja.

Wygląd zewnętrzny Edytuj

Charakterystycznymi cechami wyglądu Claire są jej bardzo kręcone włosy i złote oczy. Włosy, gdy nie są ujarzmione szpilkami i wstążkami, z powodu mocnego skrętu mają dużą objętość oraz często uwalniają się z więzów gdy jest poruszona czy oddaje się aktywności fizycznej. Na początku serii zauważa, że są koloru jasnego brązu, a z biegiem lat pojawiają się w nich pasma złota i srebra. Jako dojrzała kobieta ma na skroni szerokie pasmo siwych włosów.

Jej oczy są opisywane różnorodnie: jako bursztynowe, złote, złotobrązowe, topaz dymny, kolor wiekowego sherry lub whisky oraz porównywane do jastrzębich czy lamparcich. Od wujka Lamba wie, że takie same oczy miała jej matka. Ma naturalnie bladą cerę, często opisywaną jako tak białą, że aż przezroczystą. Po długim okresie spędzonym na świeżym powietrzu nabrała lekko brązowego zabarwienia. Jak na współczesną kobietę, mierząc 168 cm, jest średniego wzrostu, ale w XVIII wieku jest wyższa od większości kobiet i niejednego mężczyzny.

Związki Edytuj

cdn

cdn

cdn

Ciekawostki Edytuj

  • Jamie ma dwa główne pieszczotliwe zwroty w stosunku do Claire:
    • Sassenah, które dla Szkotów w języku gaelickim oznacza obcokrajowca z Anglii. Ogólnie jest to zwrot uważany za obraźliwy, ale Jamie używa go jako czuły.
    • Mo nighean donn, co po gaelicku oznacza Moja brązowowłosa dziewczyna.
  • W Obcej i Uwięzionej w bursztynie Jamie nazywa Claire mo duinne, jednak nie jest to poprawne tłumaczenie z gaelickiego wyrażenia moja brązowowłosa dziewczyna. Kiedy Diana Gabaldon na początku lat dziewięćdziesiątych napisała i wydała pierwsze dwa tomy, miała ograniczony dostęp do języka gaelickiego. Przed skończeniem Podróżniczki native speaker pomógł jej ze zwrotami w tym języku, a mo nighean donn należy uznać za właściwą formę w całej serii.
  • Jej ulubionym wykrzyknieniem jest "Jesus H. Roosevelt Christ!", w polskiej wersji zmieniono to na "Jezu Chryste!". Wyrażenie to padło z jej ust ponad pięćdziesiąt razy.
  • Na stan z najnowszej powieści, Claire jest sześciokrotną babcią i uznanym lekarzem.
  • Jej posiadaczką krwi grupy A.
  • Kiedy Claire i Frank pierwszy raz przyjeżdżają do Bostonu, kobieta kieruje małym Fordem.
  • L'Heure Bleue to perfumy, których Claire użyła by ujarzmić swoje włosy w nocy, gdy Frank spotkał ducha. Kobieta wyznaje, że to lubione perfumy jej męża. L'Heure Bleue to prawdziwe perfumy firmy Guerlain.

Występowanie w serialu Edytuj

Osobny artykuł: Outlander
W rolę Claire wciela się irlandzka aktorka Caitriona Balfe.

Sezon 1
Odcinek Status
Sassenach Występuje
Zamek Leoch Występuje
Droga ucieczki Występuje
Zjazd Występuje
Czynsz Występuje
Dowódca garnizonu Występuje
Ślub Występuje
Po obu stronach Występuje
Porachunki Występuje
Palec mię świerzbi Występuje
Znamię szatana Występuje
Lallybroch Występuje
Straż Występuje
Poszukiwania Występuje
Więzienie Wentworth Występuje
Okup za ludzką duszę Występuje
Sezon 2
Odcinek Status
Przez mroczne zwierciadło Występuje
Już nie jesteśmy w Szkocji Występuje
Przydatne zajęcia Występuje
La Dame Blanche Występuje
Powrót nie w porę Występuje
Najmędrsze plany Występuje
Wiara Występuje
Lisia jama Występuje
Je Suis Prest Występuje
Bitwa pod Prestonpans Występuje
Zemsta jest moja Występuje
Zdrowaś Mario Występuje
Uwięziona w bursztynie Występuje